ånej träningsvärk! - Emma

Hej

Jag var och simmade i onsdags och det hade jag inte gjort på ett tag, och på kvällen körde jag ett pass på Friskis och svettis och nu får jag kanske skylla mig själv men gud vilken träningsvärk i armarna jag har!

 

Jag kollade upp lite om varför man får träningsvärk och den uppstår när musklerna arbetar med att tillverka fler sammandragna enheter i muskelfibern.

Värken är troligen för att nerverna tillfälligt kommit i kläm när tjockleken och längden på muskelfibern ökat. Men som tur är går värken över när nerverna och fibrernas tjocklek och längd anpassats sig till varandra.

 

För att undvika träningsvärk ska man värma upp och att varva ner + lite stretching kan alltid vara bra!

 

http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/27

 

Här fanns det lite schysta återhämtnings tips efter att man tränat eller kanske tränat flera stenhårda pass!

Att man direkt efter ska ta lite nedvarvning som ex. jogging i ca 10-15 min och att det är viktigt att dricka mycket vatten efter ett pass då kroppen är dehydrerad och för att återställa vätskebalansen ska man dricka så mycket att man blir hyperhydrerad, en vätskemängd över det normala, och det är ca. 50% av det du förlorade.

 

Dagarna efter kommer mina favoriter massage och bastning!!!

ajaj!
följ nu stegen och "lyxa till det lite" haha!

Kommentarer
Postat av: milla

Träningsvärk det kan kännas både skönt och riktigt ont.

Vilket bra inlägg själv känner jag nu att min träningsvärk kommer smygande har tränat skivstång/spinning i dag och det passet var ett tag sedan.

2012-05-07 @ 21:43:41
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Emma

Tack va kul att det uppskattades!

Ja jag vet känslan när det känns skönt med träningsvärk för då vet man att man kämpat riktigt bra :)

Fortsätt gärna kolla in!

2012-05-08 @ 11:00:13
URL: http://siktalangt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0