Sömn - Emma

 

Efter dagens arbete i skolan och efter ansträngningen på träningen så tror jag alla gillar den där sköna känslan av att lägga sig ner i en mjuk säng, fluffiga lakan och kanske vara ny duschad. Jag vet den där underbara känslan bara att det kanske är lite för sällan…

Det blir oftast så att man jobbar med arbetet eller tränar inför provet precis till när man ska sova och då när man känner att ”nu ska jag äntligen få sova” så börjar man tänka på tusen olika saker och hjärnan går på högvarv! Det är så jobbigt.

 

Egentligen så ska man sova 9 timmar, men det är nog inte många som gör det förutom de lite yngre. Själv sover jag kanske mellan 6-7 timmar varje vardag och 9 ibland mer på helgen. Det är alldeles för lite sömn för att jag ska orka med skolan. Det blir så här:

Vaknar, är trött.

Går till skolan, är trött.

Är i skolan halva dagen, blir pigg.

Innan vi slutar skolan, är trött.

Kommer hem, blir lite pigg.

Ska plugga, är jättetrött.

Ska sova, det går inte alls.

 

Och sen när man väl får sova hur länge man vill vaknar man hur tidigt som helst.

 

Vi ska sova för att hjärnan ska få arbetsro, det är också så att när du sover repeterar hjärnan den informationen du fått under dagen och för att vi ska minnas och kunna lära oss nya saker. Sömn hjälper även hjärnan att prestera bättre.

 

http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/Somn/#close

 

Här kan ni läsa mer om sömnen men även om några tipps om hur man kan få en bättre sömn. Exempelvis att om man är tröt på dagen kan man ta en tupplur i ca en timme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0